Tarcza TBM drążąca główny, dwutorowy odcinek łódzkiego tunelu średnicowego została ponownie uruchomiona. Jak informują PKP PLK, nieplanowana przerwa była spowodowana natrafieniem na przeszkodę. Tymczasem na budowie podziemnego przystanku Łódź Śródmieście trwają przygotowania do kolejnych etapów.
Jak informowaliśmy niedawno, na początku lipca tarcza musiała zostać zatrzymana. PKP PLK informowały ogólnikowo o napotkanej przeszkodzie, nie podając jej charakteru. Przedstawiciele spółki wspomnieli tylko o występujących w rejonie, przez który przechodzi tarcza, trudnych gruntów z przewagą piasków. Zespół specjalistów przez ponad tydzień przeprowadzał przegląd komory wydobywczej i przodka tarczy oraz konieczne naprawy.
Wczoraj (w środę 10 lipca) „Katarzyna” znów zaczęła drążyć tunel. Jak podają PKP PLK, przeszkoda blokująca pracę tarczy tnącej została usunięta. – W ostatnim tygodniu zespół specjalistów przeprowadzał interwencje w warunkach hiperbarycznych, aby jak najszybciej wznowić pracę TBM. Interwencje prowadzono z zachowaniem wysokiego poziomu bezpieczeństwa, zarówno wobec osób pracujących w warunkach hiperbarycznych, jak i sprzętu, budynków i instalacji powierzchniowych – informuje zarządca infrastruktury.
Budynki: Wzmacnianie na wszelki wypadek
Stan okolicznych budynków jest monitorowany na bieżąco. Ponieważ w podobnym czasie zaobserwowano pęknięcia na ścianach kamienic przy pobliskiej ul. Legionów (nr 57 i 59), pojawiły się spekulacje o powiązaniu tych uszkodzeń z inwestycją tunelową. PKP PLK zaprzeczają istnieniu takiego związku. – Nie jest prawdą, że problemy przy drążeniu wpływają na pękanie ścian budynków na trasie budowy tunelu. TBM nie znalazło się jeszcze pod żadną z kamienic, nie mógł więc naruszyć konstrukcji budynku – twierdzi inwestor. Zastrzega też, że zdarza się tłumaczenie wpływem inwestycji tunelowej drobnych usterek, które wystąpiły niezależnie od niej.
Również podejmowane wzmocnienia gruntu i budynków są według PKP PLK działaniami prewencyjnymi i nie wynikają z nagłego pogorszenia stanu kamienic. Z powodu „niezadowalającego” stanu technicznego tych budynków zastosowano jednak dodatkowe procedury bezpieczeństwa. W związku z dłuższym, niż planowano, postojem tarczy w ich pobliżu postanowiono wzmocnić konstrukcje ścian kamienic od strony północnej stalowymi belkami (po przejściu tarczy elewacje mają zostać odtworzone).
PLK: Przepraszamy za utrudnienia
Gdy tarcza zbliża się do danego budynku i przechodzi pod nim, jego mieszkańcy są przenoszeni do jednego z hoteli, z którymi inwestor i wykonawca tunelu (PBDiM Mińsk Mazowiecki) podpisali stosowną umowę. W przypadku wspomnianych kamienic przy Legionów okres wykwaterowania musiał zostać wydłużony. Mieszkańcy zgłaszali problemy z korzystaniem podczas pobytu z usług pralniczych i przechowywaniem żywności w lodówkach – w odpowiedzi wykonawca w porozumieniu z zarządcami hoteli rozszerzył zakres wykupionej usługi (obejmującej również wyżywienie).
Inwestor zapewnia o stałym kontakcie wykonawcy z lokatorami budynków i przypomina, że jeśli dojdzie do uszkodzeń ich mienia z powodu inwestycji, będą mogli zgłaszać do ubezpieczyciela wykonawcy wnioski o odszkodowanie. Po uzyskaniu zgody wykonawcy mieszkańcy mogą wejść na chwilę do swoich lokali w celu zabrania potrzebnych rzeczy – poza tym jednak obowiązuje całkowity zakaz wstępu.
PKP PLK i PBDiM już teraz apelują do mieszkańców centrum Łodzi o wyrozumiałość. Łącznie podczas drążenia odcinka do przystanku Łódź Śródmieście trzeba będzie czasowo wykwaterować ok. 900 osób z przeszło 20 budynków.
Łódź Śródmieście: Tory tramwajowe znów będą przełożone
Tymczasem nad samym przystankiem Śródmieście, w rejonie skrzyżowania al. Kościuszki – Zachodnia – Zielona, wybudowano drugie już tymczasowe torowisko tramwajowe. Stanie się ono częścią (
drugiego już)
bypassu, który umożliwi kursowanie tramwajów z północy na południe miasta podczas kolejnego etapu wykonywania ścian szczelinowych. Łącznie przebieg linii tramwajowej będzie w rejonie skrzyżowania zmieniany
aż cztery razy.
Przystanek Łódź Śródmieście będzie składał się z trzech podziemnych poziomów. Na najpłytszym znajdą się lokale handlowe i usługowe, środkowy będzie miał charakter techniczny, a na najgłębszym znajdą się perony. Według przewidywań będzie to najważniejszy przystanek w całym tunelu. Jego położenie pozwoli na dojście do ul. Piotrkowskiej oraz do szeregu ważnych generatorów ruchu w ciągu kilku minut. W połączeniu z pełną integracją taryfową pociągów ŁKA i Polregio z łódzkim lokalnym transportem zbiorowym radykalnie poprawi to możliwość dojazdu do ścisłego centrum Łodzi bez użycia samochodu.